Kalajoen Liikkuva koulu seminaarissa jaettiin tietoa ja toimivia käytännön malleja
9.10.2017 12:37 Uutiset / Keski-Pohjanmaan Liikunta

Seminaarin teemoja olivat Liikkuva koulu, toiminnalliset opetusmenetelmät ja niiden hyödyt sekä urheilupainotteisuus yläkoulutoiminnassa.

Kalajoella toista kertaa järjestetty Liikkuva koulu verkostotapaaminen keräsi jälleen yhteen ison joukon lasten ja nuorten koulupäivän liikunnallistamisesta kiinnostuneita toimijoita. Ohjelma oli sekoitus tietoa, kokemuksia ja hyviä käytännön malleja.

Tilaisuuden avasi Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari. Opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan ja urheilun vastuualuejohtaja Tiina Kivisaari kertoi Liikkuva koulu ohjelman etenemisestä valtakunnallisesti ja alueellisesti. Hankkeessa mukana olevien kuntien ja oppilaiden osuus on valtakunnallisesti 83% ja Keski-Pohjanmaalla jopa 98%. Kivisaari nosti esityksessään esiin koulun roolin lasten ja nuorten liikkeen lisäämisessä. Tulevaisuuden Liikkuva koulu -teema voisi hänen mukaansa olla tasa-arvo, eli jokaiselle oppilaalle pystyttäisiin taitotasosta ja rajoitteista riippumatta tarjota mahdollisuuksia ja onnistumisen kokemuksia liikunnassa koulupäivän aikana.

Projektitutkija Hannu Moilanen Jyväskylän yliopistosta korosti esityksessään liikunnan vaikutusta oppimiseen. Tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että säännöllinen liikunta, liike yhdistettynä opiskeluun ja liikunta ennen oppimistilanteita vaikuttavat positiivisesti oppimistuloksiin. Vaikutukset näkyvät esimerkiksi aivojen rakenteen muutoksen ja parantuneen keskittymiskyvyn kautta. Opetuksen toiminnallistamisesta hyötyvät etenkin keskittymisvaikeuksista omaavat oppilaat.

Käytännön malleja osallistujille tarjosivat opettajat Juha-Matti Matilainen, Essi Pönni ja Mari Bergdahl. Matilainen esitteli itse kehittämänsä oppitunteja toiminnallistavan School Race -idean, jossa voidaan korostaa esimerkiksi yhdessä tekemistä ja ongelmanratkaisua viuhkasuunnistusperiaatteella. Välittömän palautteen perusteella moni aikoi soveltaa ideaa oppitunneille ja vanhempainiltoihin.

Essi Pönni kertoi Perhon Liikkuva koulu hankkeesta ja periaatteista sen toteutuksen taustalla. Yksi hankkeen näkyvimpiä tempauksia nähtiin tämän vuoden Kokkola City Runilla, johon osallistui peräti 123 Perhon keskuskoulun oppilasta, lukiolaista ja opettajaa. Yhteenvetona voidaan todeta, että positiivisuudella ja hyvällä me-hengellä pääsee pitkälle. Vetelin yläkoulun ja lukion liikunnanopettaja Mari Bergdahl avasi esityksessään Vetelin yläkoulun liikuntapainotteisuutta. Vetelin yläkoulu toteuttaa lukuvuosina 2017-2019 liikuntapainotteisen yläkoulupilotin yhteistyössä Keplin kanssa. Vetelin yläkouluakatemiassa on mukana yläkoulun noin sadasta oppilaasta 19.

Tapahtuman järjestivät Keski-Pohjanmaan Liikunta ry ja Liikkuva Kalajoki -hanke. Seminaari keräsi 100 osallistujaa kymmenestä kunnasta.

Kalajokiliikkuvakoulu.2017Kivisaari.pdf

Kalajoki 6.10 Moilanen_osa1.pdf

Kalajoki 6.10 Moilanen_osa2.pdf

Kalajoki 6.10 Moilanen_osa3.pdf

School Race_Matilainen.pdf

Perhon esimerkki.pdf

Seminaariesitys 6.10_veteli.pdf




   
Keski-Pohjanmaan Liikunta
«  Marraskuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Tapahtuma
 
 Seminaari
Kategoriat