Liikkuva opiskelu –verkostoseminaari Verkossa 28.1.2021

Liikkuva opiskelu –verkostoseminaari
Verkossa 28.1.2021 klo 15:00-18:00

HUOM! Tilaisuus toteutetaan verkkoalustalla ja on maksuton.

Verkostoseminaarin teemana on aktiivisuuden lisääminen aineopetuksessa sekä hyvinvoinnin tukeminen teknologian avulla. Kohderyhmää ovat kaikki oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnista kiinnostuneet peruskoulun ja toisen asteen opettajat sekä henkilökunta.

Verkostotapaamisen pääpuhujana kuullaan tutkija-opettaja, Aivot Liikkeelle!-tietokirjailija Hannu Moilasta Jyväskylän yliopiston normaalikoululta, joka tutkii väitöskirjassaan kehon ja liikkeen hyödyntämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä sekä opiskelijoiden kokemuksia kehollisesta oppimisesta tiedeopetuksessa. Puheenvuorossa perustellaan tutkittuun tietoon nojaten, miten kehon hyödyntämisellä voidaan vaikuttaa positiivisesti mieleenpainuvan ja merkityksellisen oppimiskokemuksen syntymiseen myös toisella asteella sekä esitellään eri tapoja toteuttaa kehollista oppimista käytännössä.

Tilaisuus on maksuton ja toteutetaan AltspaceVR –alustalla, osallistua voit omalta kotikoneeltasi tai käyttäen VR-laseja. VR-lasien avulla voit keskustella tilaisuuden muiden osallistujien kanssa livenä. Toteutusalusta mahdollistaa eri pajoihin osallistumisen sekä niiden vaihtamisen toteutuksen aikana. Saat tarkemmat osallistujanohjeet tammikuun aikana. Tilaisuus tallennetaan 2 viikon ajaksi ja halukkaat voivat katsoa tallenteen YouTube:n kautta jälkikäteen

Livetilaisuudessa läsnä olleilla henkilöillä on oikeus todistukseen osallistumisesta.

Ilmoittautuminen osoitteessa: ingo.fi Ilmoittautumiset 25.1.2021 mennessä.

Järjestäjä pidättää oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Verkostoseminaarin esite: Liikkuva opiskelu –verkostoseminaari Kalajoella_uusi.pdf

OHJELMA:

15:00-15:45 Kehollinen oppiminen, Hannu Moilanen

15:45-16:00 Hissipuheena hankkeet

Tutustuminen JEDU:n ja Kalajoen lukion Liikkuva opiskelu -hankkeisiin sekä Rauman liikuntaneuvontamalliin

16:00-18:00 Työpajat, non-stop



TYÖPAJAVAIHTOEHDOT

Kokemuksia ja arjen ideoita Liikkuva amis –toiminnasta

SAKU ry on kehittänyt Liikkuva amis -toimintaa jo vuosien ajan yhdessä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Työpajassa esitellään toimiviksi osoittautuneita liikkeen lisäämisen ideoita sekä vinkkejä Liikkuva opiskelu -toiminnan käynnistämiseen ja vakiinnuttamiseen.

Toiminnanjohtaja Saija Sippola, SAKU r


Ammattiin opiskelevien fyysinen työkyky ja terveys nyt ja tulevaisuudessa eri aloilla

Jarmo Heiskanen, tutkija, testauspäällikkö, LIKES


Liikettä oppitunneille

Tutkimusnäyttö on osoittanut, että jo muutaman minuutin kevyellä liikuskelulla on useita terveyshyötyjä. Lisäksi se parantaa vireystilaa, oppimista ja asioiden mieleenpainamista. Opiskelijat istuvat jopa 9?10 tuntia päivässä, joten pienikin liike on tärkeää! Työpajassa saat tietoa, miksi ja miten liikettä voi lisätä oppitunneille helposti ja innostavasti.

Saara Koskinen, hankepäällikkö, Smart Moves -hanke/UKK-instituutti


Aivot liikkeelle

Aivot liikkeelle!-kirja on levinnyt laajalti Suomen kouluihin ja Aivot liikkeelle!-koulutusta koulutusta on pidetty liki 200 oppilaitoksessa ja tilaisuuksessa vuosina Suomessa ja ulkomailla vuosina 2016-2020. Aivot liikkeelle!-työpaja pyrkii vastaamaan kysymyksiin, miksi liikunnallistaa opetusta ja miten opetuksen liikunnallistamista voisi käytännössä toteuttaa? Työpajassa yhdistyvät tutkittu tieto ja käytännön opetustyössä kehitetyt testatut opetuksen liikunnallistamisvinkkejä, joita voi käyttää minkä tahansa aineen oppitunnilla eri kouluasteilla.

Hannu Moilanen, Science Teacher, Teacher Trainer and PhD Candidate


Vinkkejä taukoliikuntaan

Helppoja ja konkreettisia ideoita oppituntien taukoliikuntaan. Tutustu erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, tuo perinteisiä pelejä lyhyiksi kehollisiksi hetkiksi tai jumppaa niskajumit notkeiksi.

Emilia Hirvi & Eeva-Maria Fränti, Keski-Pohjanmaan Liikunta Ry


VR, Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen aktiivisen ja yhteisöllisen oppimisen välineenä

Virtuaalitodellisuuden (VR) keskeiset pedagogiset ja kognitiiviset hyödyt ovat olleet alan tutkijoiden tiedossa jo vuosikymmeniä. VR-teknologian kehitys alkaa mahdollistaa tämän tiedon hyödyntämisen käytännön opetuksessa. Teknologian kehitys on kuitenkin ollut niin nopeaa, että valmiita opetuksessa käytettäviä sovelluksia on tarjolla hyvin vähän. Tämän vuoksi on tärkeää miettiä yhdessä opetusalan ammattilaisten kanssa ratkaisuita siihen, kuinka VR-teknologiaa voidaan hyödyntää erilaisissa opetustilanteissa. Yksi ratkaisu ei sovi kaikkeen, vaan VR:n potentiaali liittyy teknologian rajattomuuteen. Jos kaikki voidaan simuloida, niin mitä tulisi simuloida juuri nyt?

Tässä työpajassa käyn läpi VR:n keskeiset pedagogiset hyödyt, jonka jälkeen kokeillaan pienryhmissä muutamia VR-ohjelmia ja vaihdetaan ajatuksia.

On selvää, että VR mahdollistaa aivan uudenlaisia oppimisen muotoja jo nyt, muun muassa aktiivisen ja yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Koronapandemian (ja 2D-ruutuihin sidotun etäoppimisen) aikoina VR-teknologian potentiaali korostuu entisestään. Nyt pitäisi vain yhdessä miettiä, että mitä tämä tarkoittaa käytännössä!

Osku Torro, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto

Juha Isolehto, biomekaniikan asiantuntija (LitM), Kalajoki Akatemia




Olemme saaneet opetus- ja kulttuuriministeriöstä avustusta Liikkuva Koulu ja Liikkuva Opiskelu -toiminnan tukemiseen.



Lisätietoja:
Emilia Hirvi, lasten ja nuorten liikunnan asiantuntija / Keski-Pohjanmaan Liikunta
Torikatu 16 A 2, 67100 KOKKOLA
emilia.hirvi@kepli.fi, 0440 916 076
Lena Segler-Heikkilä, rehtori, Kalajoen lukio
Pohjankyläntie 6, 85100 KALAJOKI
lena.segler-heikkila@kalajoki.fi, 044 4691 236

   
Keski-Pohjanmaan Liikunta
«  Tammikuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Tapahtuma
 
 Seminaari
Kategoriat