''Vähällä unella pärjääminen on yhtä todennäköistä, kuin salama iskisi kadulla sinuun''
11.2.2020 14:34 Uutiset / Keski-Pohjanmaan Liikunta

Kiireisessä arjessa palautuminen on haaste

- Vain noin yksi kolmasosa ihmisistä osaa arvioida oman kuormituksensa ja palautumisensa määrän oikein ja noin puolet työikäisistä alipalautuu arjessa, kertoo Kaisa Jaakkola

Kaisa Jaakkola on hyvinvoinnin pioneeri ja luennoi Kannuksessa 10.2. unen ja palautumisen merkityksestä ihmisen jaksamiseen. Aikuinen ihminen tarvitsee keskimäärin 7,5-8,5 tuntia unta vuorokaudessa ja mitä nuorempi ihminen on kyseessä, unen tarve kasvaa. 95% kehon palautumisesta tapahtuu unen aikana.

Omaa palautumista voidaan tarkkailla muun muassa seuraamalla omaa unirytmiä, nukutko viikonloppuisin pidemmät yöunet, kuin arkisin, tunnetko väsymystä jo ennen iltaa, tunnetko kiirettä tai onko keskittyminen vaikeaa, heräiletkö öisin tai onko nukahtaminen vaikeaa? Nämä kaikki voivat olla oireita alipalautumisesta.

Riittävä fyysinen kunto edesauttaa palautumista, mutta on muistettava levon ja rasituksen sopiva suhde. Mitä korkeampi kuormitus arjessa on työn ja harrastusten kautta, sitä enemmän arkeen tarvitaan mielen ja kehon lepoa.

- Aivot eivät pysty nukahtamaan, mikäli niitä piristetään liikaa ennen uniaikaa

Jaakkola kertookin, että avain laadukkaaseen uneen on tasapainoisessa arjessa - sopivasti rasitusta ja laadukasta lepoa. Unta voidaan huoltaa sulkemalla älylaitteen viimeistään 30 minuuttia ennen toivottua nukahtamista, vähentämällä valaistusta iltaisin ja välttämällä raskasta liikuntaa juuri ennen nukahtamista.

Luento keräsi Kannuksen KitinVapariin lähes 450 osallistujaa, joista yli 300 oli alueemme opiskelijoita. Opiskelijoiden uupumus on tutkitusti lisääntynyt ja luennon toivottiin ennaltaehkäisevän uupumista sekä auttavan oman jaksamisen tukemisessa. Kaisa Jaakkolan luento järjestettiin yhteistyössä Kannuksen kaupungin ja Keski-Pohjanmaan Liikunnan kanssa. Luentoa on rahoitettu Opetus- ja kulttuuriministeriön toimesta.


   
Keski-Pohjanmaan Liikunta
«  Heinäkuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Tapahtuma
 
 Seminaari
Kategoriat